6.1.10

Mazhab Kristian Yang Mirip Islam

.


Bahaya mazhab Kristian yang 'mirip' Islam - BAHAYA BETUL

Sebuah sketsa dalam agama Kristian cara peribadatannya hampir sama dengan Islam. Sukar membezakan Kristian gaya baru.

Saat Maghrib telah tiba. Belasan orang di Hotel Sahid Surabaya itu bergegas solat. Semuanya berkopiah dan dipimpin seorang imam. Jangan keliru, mereka bukan kaum muslimin yang sedang menunaikan kewajipan solat Maghrib. Mereka adalah jamaah Kristian Ortodok. Boleh jadi, orang awam akan terkeliru sebab sketsa ini memang sangat mirip Islam.

Bukan saja asalnya serumpun, Timur Tengah, tapi juga ritual dan tatacara peribadatannya nyaris sama. Tengokkan saat mereka solat, selain berkopiah dan dipimpin seorang imam, bila berjamaah mereka memakai bahasa Arab. Rukun solatnya pun hampir sama. Ada rukuk dan sujud.

Bezanya, bila kaum Muslimin diwajibkan solat 5 kali sehari, penganut Kristian Ortodok lebih banyak lagi, 7 kali sehari setiap 3 jam, masing-masing dua rakaat. Mereka menyebutnya : sa'atul awwal (fajar/subuh), sa'atuts tsalis (dhuha), sa'atus sadis (zuhur), sa'atut tis'ah (asar), sa'atul ghurub (maghrib), sa'atun naum (isya') dan sa'atul layl (tengah malam)

Hal yang sama juga pada amalan puasa. Puasa wajib bagi orang Islam dilakukan selama sebulan dalam setahun pada bulan Ramadhan. Sedang pada Kristian Ortodok puasa 40 hari berturut-turut yang dilakukan sekitar bulan April. Jika dalam Islam ada puasa sunat Isnin dan Khamis, pada Kristian Ortodok dilakukan pada Rabu dan Jumaat, dalam rangka mengenang kesengsaraan Kristus.

Selain solat dan puasa, jamaah Ortodok juga mengenal zakat. Zakat dalam ajaran Ortodok adalah satu persepuluh dari pendapatan.

Gambar-gambar ajaran Ortodok yang mungkin kita keliru. Semoga kita semua berhati-hati. Jangan biarkan kita diperbodohkan orang-orang KAFIR