27.4.12

T.R.U.S.T



4 comments:

  1. As Salam. Yelah.....kalau dh kepercayaan hilang, nk dpt 100% balik mmg susah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam..

      Betul kak..membina semula kepercayaan itu agak sukar..
      Asas kepercayaan adalah kejujuran..

      Delete
  2. Assalamualaikum wbt
    Kejujuran perlu dicari dan dipupuk. Ramai yang kecundang kerana terpedaya dengan kawan dan lawan! Suatu ketika, yang kita anggapkan kawan akan menjadi lawan! Surah AliImran:118 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُ‌هُمْ أَكْبَرُ‌ ۚWahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi.

    Malah mereka sanggup bersumpah2 sehingga menjadi satu mainan perangkap! Surah Annahli:92 وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثًا تَتَّخِذُونَ أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ أَن تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْ‌بَىٰ مِنْ أُمَّةٍ ۚ إِنَّمَا يَبْلُوكُمُ اللَّـهُ بِهِ ۚ Dan janganlah kamu menjadi seperti perempuan yang telah merombak satu persatu benda yang dipintalnya, sesudah ia selesai memintalnya kuat teguh; dengan kamu menjadikan sumpah kamu sebagai tipu daya (untuk mencabuli perjanjian yang telah dimeteraikan) sesama kamu, disebabkan adanya satu golongan yang lebih ramai dari golongan lain. Sesungguhnya Allah hanya mahu menguji kamu dengan yang demikian itu.
    Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaalaikumusalam..

      Betul tu..kejujuran itu aset penting lagi berharga dan seharusnya dipupuk supaya sebati dalam diri kita.

      Rasulullah SAW bersabda: "Hendaklah kalian berlaku jujur karena kejujuran itu menunjukkan kepada kebaikan, dan kebaikan menunjukkan jalan menuju syurga” (HR Bukhari)

      Delete