3.7.09

Dunia Dalam Kaca Mata Orang Mukmin

.
DUNIA BUKAN MATLAMAT TERAKHIR
.
"Barangsiapa yang menjadikan dunia sebagai matlamat dan cita cita hidupnya, nescaya Allah mencerai beraikan urusannya dan menjadikan kemiskinan menghantui dirinya serta tidak akan datang keduniaan kapadanya melainkan sekadar yang ditetapkan. Dan barangsiapa yang menjadikan akhirat sebagai niatnya, nescaya Allah menghimpunkan segala urusannya serta mendatangkan kepuasan dalam hatinya, sementara dunia tunduk kepadanya"
.
DUNIA PINJAMAN YANG HARUS DIKEMBALIKAN
.
"Barangsiapa yang menjadikan dunia sebagai cita cita yang terbesar dalam hidupnya, maka Allah akan memberikan empat perkara dalam hatinya; kesusahan, yang tiada putus putusnya untuk selama lamanya, kesibukan, yang tiada akan selesai selama lamanya, kemiskinan yang tidak akan berkesudahan dan angan angan yang berkepanjangan"
.
DUNIA ADALAH PERSINGGAHAN
.
"Dunia ini penuh ranjau dan dugaan, dunia ini penuh tipu daya dan syaitan, jangan anda lalai tanpa tujuan kerana dunia yang indah ini adalah persinggahan sementara untuk insan, dunia yang indah ini adalah ujian"
.
SANDIWARA DUNIA
.
"Jangan terpedaya oleh dunia kerana dunia ini bohong dan sandiwara, yang daki dunia, harta bayang bayang, wang akan hilang, sedangkan hidup di dunia ini hanya sementara jika dibandingkan dengan kehidupan di akhirat kelak"
.

6 comments:

  1. Salam..

    Ya... saya setuju 101% dgn n3 ni... kalau org yg membacanya tak sedar lagi pun tak tau la nak kata apa.... masing2 dah kabur dgn hidangan dunia yg mengkhayalkan... dunia2 juga... akhirat jgn dilupakan...

    Marilah sama2 kita mencukupkan bekalan & amalan kita utk dibawa ke alam yg lebih kekal abadi...

    ReplyDelete
  2. Dunia tak seindah di mata
    Dunia bukan yang disangka
    Dunia negara beda
    Penuh dengan tipu daya

    Dunia penuh alpa
    Dunia penuh gundah gulana
    Dunia pura-pura

    ReplyDelete
  3. dida..

    Betul tu..pergunakanlah umur yg ada ini utk beramal.. krn kita lahir pun tidak membawa apa2 dan mati pun demikian juga..

    ReplyDelete
  4. Razak..

    Sesungguhnya dunia ini hanyalah sementara akhirat jua yg kekal bagi yang sedar..

    ReplyDelete
  5. 100% setuju dengan tulisan Arianni
    duit bukan segalanya..
    http://koleksigubahan-atie

    ReplyDelete
  6. Salam atie..
    Terima kasih atas kunjungan dan komen..You follow me I follow you..

    ReplyDelete