30.12.10

Rahmat yang dicari...

.

Assalamualaikum wbt..

Rahmat bermaksud kasih sayang. Seseorang anak mendapat kasih sayang dari ibubapanya. Sesekor kucing mendapat kasih sayang dari tuannya. Begitu juga manusia, mereka mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang mencipta iaitu Allah SWT.


Walaupun Allah SWT, Tuhan yang sudah pasti akan memberikan kasih sayang kepada hambaNya, bukan bermakna hambaNya boleh berbuat 'lebih kurang' sahaja denganNya. Ia tidaklah bermakna manusia boleh berbuat sesuka hati dalam soal ketaatan terhadap segala perintah yang telah Allah SWT tentukan untuk mereka. Segala suruhan dan laranganNya hendaklah dijunjung sepenuh hati tanpa sebarang persoalan.


Seorang anak yang kurang ajar dengan ibubapa jarang disayangi oleh keluarga. Seorang murid yang biadap, kurang mendapat perhatian guru, walau sebaik mana pun guru tersebut.


Begitulah juga Allah SWT dalam memberikan kasih sayangNya kepada manusia. Jika manusia itu tidak melakukan perkara yang boleh melahirkan kasih sayang Allah SWT terhadap mereka, sudah pasti Dia memberikan kasih sayangNya kepada makhluk yang lain.


Justeru, tidak hairanlah jika kita melihat didalam Al Quran, kita akan mendapati bahawa Allah SWT sanggup membinasakan sesuatu kaum yang ingkar, lantas menggantikan mereka dengan kaum yang lain, kaum yang meletakkan kecintaan mereka kepadaNya.

Firman Allah SWT dalam Surah Al Maidah: 54 yang bermaksud,
.
"Wahai orang-orang yang beriman, barangsiapa dari kalangan kaum yang murtad (kerana tidak sayangkan Allah), pasti Allah akan mendatangkan satu kaum yang Allah sayangi mereka dan mereka menyayangiNya"

Makanya, kecintaan terhadap Allah SWT perlu diletakkan dalam setiap jiwa manusia, agar kecintaan itu akan dibalas oleh Allah SWT dengan segala balasan yang baik, terutama ketika menghadapNya di akhirat nanti.

Jangan sesekali memandang ringan terhadap tanggungjawab melaksanakan perintah Allah SWT sebagai bukti kecintaan kita kepadaNya, agar kelak kasih sayangNya sentiasa menaungi hidup kita di dunia, lebih-lebih lagi di akhirat kelak.


Elakkan diri daripada melakukan perkara yang boleh membawa murka Allah SWT kepada kita, kerana kemurkaan Allah SWT akan menyebabkan hilangnya kasih sayang Allah SWT terhadap kita. Dan tatkala kasih sayang Allah SWT terhadap kita lenyap, maka natijah buruklah jua yang akan menimpa sama ada di dunia ini, apatah lagi di akhirat kelak.


Wallahu'alam.



p/s...semoga Allah SWT melimpahkan rahmat kasih sayangNya kpd kita semua. Ameen..