2.12.10

Kembali ke Pangkuan Mu

.


~ Bismillahirrahmanirrahim ~
Allah SWT berfirman:
“Kepada Allah jualah kembalinya kamu, dan Dia amat berkuasa di atas tiap-tiap sesuatu”(Surah Hud : 4)

Kepangkuan Allah SWT tempat kembalinya setiap makhluk. Walaupun kamu kaya, miskin, alim, raja yang memiliki kerajaan dan istana yang indah, semuanya akan dihadapkan kepada Allah SWT juga. Oleh kerana kepercayaan kepada hari kiamat ini terpacak dalam minda orang Islam, walaupun kita dizalimi kita mampu bergerak di dunia ini. Ini kerana kita benar-benar yakin bahawa kezaliman hanya berlaku kepada sesama manusia sahaja. Kezaliman berlaku di dunia ini kerana manusia bertindak atas dasar kepentingan diri.

Adakah Tuhan berbuat zalim kepada manusia? Jawapannya tidak! Kerana Dia tidak ada kepentingan diri. Dia tidak berkehendakan kepada material. Apabila Tuhan tidak ada kepentingan kepada manusia, apabila manusia berbuat zalim Dia akan menjatuhkan hukuman setimpal dengan kezalimannya. Jika tidak dihukum di dunia, pasti penzalim itu akan dihukum di akhirat kelak.

Kita harus ingat, setiap amalan kita akan tetap dihadapkan kepada Tuhan. Kita akan tetap berlutut dihadapan~Nya. Ingatan yang seharusnya disemat dalam diri setiap Muslimin bahawa akan tiba masanya, semua akan kembali kepada Yang Maha Esa sama ada dia bersedia ataupun tidak. Jika seseorang Muslim itu benar-benar menyedari hakikat ini, pasti mereka akan berhenti daripada melakukan kejahatan dan juga kezaliman.

Allah SWT berkuasa sepenuhnya ke atas semua perkara yang ada di langit dan di bumi. Dia mampu merebut apa sahaja yang kononnya diisytiharkan menjadi hak milik mutlak manusia yang juga makhluk~Nya. Kekuasaan Allah SWT bersifat kekal tidak seperti kekuasaan yang ada pada setiap manusia. Sehebat manapun kuasa manusia, kekuasaan Allah SWT tetap mengatasi segala kuasa yang ada dengan sifat~Nya sebagai Al Khaliq kepada setiap ciptaan~Nya.

“Wahai Tuhan! Kurniakan kepada kami hasanah di dunia dan hasanah di akhirat”

Kebaikan di dunia dan di akhirat. Taraf dunia dan taraf akhirat sama-sama penting dan sama-sama diperlukan. Jika tersilap langkah, bukan Islam yang sarankan, bukan Nabi Muhammad SAW yang anjurkan, tetapi itu kesilapan insan. Silap membuat pertimbangan terhadap kedua-duannya, silap kerena melebihkan dunia dan meninggalkan akhirat atau silap kerana meninggalkan dunia dan melebihkan akhirat. Sedangkan kedua-duanya perlu diseimbangkan.

Sebanyak manapun urusan yang kita kerjakan setiap hari, amalan solat, puasa serta mengerjakan haji ke Mekah bergantung kepada niat.
Sabda Rasulullah SAW, “Semua amal perbuatan manusia bergantung kepada niat”

Walaupun niat letaknya di dalam hati, tetapi ia tidak berada di situ sepanjang masa. Ia juga tidak hanya bergulung dalam hati tetapi keluar melalui kaki, tangan , mulut, hidung dan seluruh anggota badan kita. Apabila kita berkata-kata, ia mempamerkan isi hati kita. Apabila tangan kita bergerak, ia turut menunjukkan isi hati kita. Kalau baik niat kita, ia boleh digambarkan melalui perbuatan, melalui kata-kata.

Kalau niat kita mengharapkan keselamatan dunia dan akhirat, maka mulut kita juga harus berkata-kata perkara yang membolehkan penuturnya selamat di dunia dan di akhirat. Begitu juga kaki dan tangan yang kita gerakkan untuk mencari harta. Carilah harta yang boleh menyelamatkan kita di dunia dan juga di akhirat, bukan harta yang menjadi asbab kita diazabkan dengan balasan yang pedih di neraka Allah SWT pada hari akhirat nanti kelak.

Justeru, dalam bidang apa sekalipun pekerjaan kita sama ada politik, pendidikan, perubatan, perundangan dan sebagainya, jadikan pekerjaan itu sebagai penyelamat di akhirat kelak. Apabila kita berpolitik, pilihlah parti politik yang boleh menyelamatkan kita di dunia dan di akhirat. Begitu juga apabila kita berkerajaan, kita bukan sekadar inginkan kuasa, tetapi melalui kuasa yang dimiliki, boleh membawa diri kita sendiri dan rakyat jelata sejahtera di dunia dan di akhirat. Begitu juga dengan pekerjaan yang lain. Jadikan ia asbab untuk menerima ganjaran yang tidak ternilai daripada Allah SWT di akhirat kelak.