1.1.10

12 Barisan Di Akhirat

.
Bismillahirrahmanirrahim

Firman Allah s.w.t

"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat) dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan"(Surah Al Hasyr : 18)

Suatu ketika Muadz b. Jabal r.a menghadap Rasulullah s.a.w dan bertanya, "Wahai Rasulullah, tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah s.w.t, "Pada saat sangkakala ditiup, maka kamu sekelian datang berbaris-baris" (Surah An Naba': 18). Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis dan basah pakaian dengan airmata lalu menjawab, "Wahai Muadz engkau telah bertanya kepadaku, perkara amat besar, bahawa umatku akan diiring dan dikumpul berbaris-baris ". Maka dinyatakan apakah 12 barisan tersebut.

Barisan pertama
Mereka akan diiring dari kubur mereka tanpa tangan dan kaki, kemudian ada suara menyatakan, "Mereka adalah orang yang selalu menyakiti tetangga, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka "

Barisan kedua
Mereka diiring dari kubur dengan bentuk seperti babi hutan kemudian terdengar suara menyatakan, "Mereka adalah orang yang meremehkan solat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka"

Barisan ketiga
Mereka diiring dari kubur dengan perut seperti gunung penuh dengan ular dan kala jengking, maka terdengar suara yang menyatakan, "Mereka adalah orang yang tidak mahu mengeluarkan zakat, maka inilah balasannya dan nerakalah tempat kembali"

Barisan keempat
Mereka diiring dari kubur mereka dan mengalir dari mulutnya darah, maka terdengarlah suara yang menyatakan,"Mereka adalah orang yang curang dalam jualbeli, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka"

Barisan kelima
Mereka diiring dari kubur seperti hembusan angin dengan bau busuk, lebih busuk daripada bangkai, maka terdengarlah suara yang menyatakan, "Mereka adalah orang yang selalu berbuat maksiat kerana takut kepada manusia bukan kerana Allah, kemudian mati. Maka inilah pembalasannya dan neraka adalah tempat mereka kembali"

Barisan keenam
Mereka diiring dari kubur dengan leher dan tengkuk terputus, maka ada suara Yang Maha Pemurah, "Mereka adalah orang yang memberikan saksi palsu dan inilah balasannya serta nerakalah tempat kembali mereka"

Barisan ketujuh
Mereka diiring dari kubur tanpa mempunyai mulut dan dari tempat mulutnya keluar muntah dan darah, maka terdengarlah suara, "Mereka adalah orang yang tidak mahu bercakap benar, maka inilah balasannya dan nerakalah tempat kembali mereka"

Barisan kelapan
Mereka adalah orang yang berbuat zina dan mereka diiring dengan kaki keatas, kepala kebawah dan neraka adalah tempat kembali mereka.

Barisan kesembilan
Mereka diiring dengan wajah hitam, mata biru dan perut penuh dengan api, maka terdengarlah suar Yang Maha Pemurah, "Mereka adalah orang yang makan harta anak yatim"

Barisan kesepuluh
Mereka diiring dengan penuh penyakit kusta, maka terdengar suara, "Mereka adalah orang yang derhaka kepada kedua-dua orangtua mereka"

Barisan kesebelas
Mereka diiring dalam keadaan buta mata, hati dan giginya seperti tanduk kerbau, bibirnya memanjang sampai dada, lidahnya menjulur panjang dan isi perutnya keluar kotoran, kemudian terdengar suara dari sisi Allah s.w.t, "Mereka adalah orang yang minum arak"

Barisan keduabelas
Mereka diiring dari kubur dengan wajah yang bersinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan, "Mereka adalah orang yang beramal soleh dan banyak berbuat kebaikan. Mereka menjauhi perbuatan durhaka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga, mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih"

Semoga kita semua di barisan yang ke 12 yang mendapat rahmat dari Allah s.w.t....Amin