16.10.09

Kelebihan Solat Sunat

.
.
Bismillahirrahmanirrahim
.
Anas r.a meriwayatkan bahwa Rasulullah s.a.w bersabda:
.
"Apabila seseorang bersolat pada waktu-waktu yang ditetapkan dengan wuduk yang sempurna, dengan rasa penuh hina dan tawaduk dan dengan qiam, rukuk dan sujud dilakukan dengan memuaskan maka solat yang sedemikian itu akan naik dengan rupa yang bercahaya dan indah serta akan mendoakan orang itu dengan kata-kata: "Semoga Allah peliharamu sebagaimana kamu telah memeliharaku"
.
Sebaliknya pula kalau seseorang tidak teliti menjaga solatnya dan dia tidak mengambil wuduk dengan sempurna dan qiam, rukuk serta sujudnya tidak dilakukan dengan tertibnya, maka solatnya naik dengan rupa yang gelap lagi buruk dan ia akan mengutuk orang itu dengan kata-kata: "Semoga Allah membinasakanmu sebagaimana kamu telah membinasakanku". Lalu ia dilemparkan ke muka orang itu seumpama kain buruk dilempari.
.
Hadis diatas menunjukkan kutukan yang akan diterima untuk orang yang tidak menjaga solatnya seumpama gagak mematuk sesuatu.
.
Rasulullah s.a.w bersabda:
.
"Umpamanya orang yang rukuknya tidak sempurna adalah seperti seorang wanita hamil yang kandungannya gugur sebelum lahir"
.
Abu Hurairah menceritakan, kami mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:
.
"Yang mula-mula sekali seseorang itu akan disoal pada Hari Qiamat ialah solatnya - seseorang itu akan berjaya dan akan mencapai maksudnya kalau solatnya diterima dan dia akan gagal serta rugi besar kalau solatnya ditolak. Sekiranya sebarang kekurangan didapati dalam solat fardunya Allah s.w.t berfirman (kepada malaikat): "Carilah dalam catitan, kiranya dia ada bersolat sunat"
.
Maka kekurangan dalam solat fardunya akan diganti oleh solat sunatnya. Amalan-amalan yang selainnya (umpama puasa, zakat dll) akan disoal sedemikian rupa juga"
.
Hadis ini menunjukkan bahwa kita patut memperbanyakkan solat sunat supaya solat sunat itu dapat menampung kekurangan dan kecacatan dalam solat fardu. Kebanyakkan manusia menganggap sudah memadai dengan menunaikan solat fardu sahaja. Tetapi adakah solat fardu itu sudah memuaskan dan mencapai tahap keredhaan Allah s..w.t
Cubalah kita renung-renungkan.
.
Wallahualam


.

4 comments:

  1. assalamualaikum...

    Berusaha utk solat dgn penuh khusyuk agar solat yg dikerjakan bercahaya & mendoakan kebaikan utk kita...

    ReplyDelete
  2. W'salam Razak,
    Memang benar sekali..kita berusaha dengan seikhlas-ikhlasnya agar solat kita diterima olehNya..

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Arianni,

    Solat sunat nie masa sekolah dulu tiap2 malam buat tapi bila dah kahwin nie susahnya nak banggun malam...macam manalah ye kak nak buat balik ...

    ReplyDelete
  4. W'salam Atie,
    Akak dulu2 pun gitu juga..Antara nak dan tak nak jer Atie..pokok pangkalnya hati kita..kepatuhan hati utk melakukannya dgn ikhlas..bak kata adik Razak kita..berusaha kearah itu..t/kasih dik selalu mengingatkan kearah kebaikan..apa2 pun kita usaha yg terbaik..Atie BOLEH!!!

    ReplyDelete