28.4.12

Indahnya kasih sayang...




Sabda Rasulullah SAW

“ALLAH  SWT mempunyai 100 rahmat (kasih sayang), dan menurunkan 1 rahmat (dari 100 rahmat) kepada jin, manusia, binatang, dan haiwan melata. Dengan rahmat itu mereka saling berbelas-kasih dan berkasih sayang, dan dengannya pula binatang-binatang buas menyayangi anak-anaknya. Dan (ALLAH SWT) menangguhkan 99 bagian rahmat itu sebagai kasih sayang-Nya pada Hari Kiamat nanti.”
(HR Muslim)



4 comments:

  1. Begitu besarnya rahmat kasih sayang! Smoga kita semua hidup dlm berkasih syg....

    ReplyDelete
  2. Sesungguhnya kasih sayang ALLAH SWT tidak pernah kurang kepada kita..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wbt
    Manusia dan kemanusiaan. Apabila kita membincangkan mengenai manusia, memanglah kita rasa kesihan melihat penderitaan manusia disana sini. Sifat fitrah manusia sememangnya begitu. Tetapi bila kita membincangkan mengenai `kemanusiaan`, ia berkaitan dengan hubungan kerahiman ksh syg terhadap Allah SWT. Lebih jelas lagi, dlm keadaan tiadanya daulah kita membantu bagi mereka yang hendak mengubahkan nasib dirinya dan ada kemahuan utk bersama2 menegakkan hukum Allah SWT. Surah AnNisa:1 وَاتَّقُوا اللَّـهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْ‌حَامَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَ‌قِيبًا Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.
    Perkataan` تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْ‌حَامَ ` bermaksud sifat kemanusiaan itu ada hubungan mengikut perintah Allah SWT. Kalau kita nak memberi hak atau sedekah sekalipun mestilah mengikut perintah Allah SWT. Surah AnNisa:5 لَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّـهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْ‌زُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ Dan janganlah kamu berikan (serahkan) kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya akan harta (mereka yang ada dalam jagaan) kamu, (harta) yang Allah telah menjadikannya untuk kamu semua sebagai asas pembangunan kehidupan kamu; dan berilah mereka belanja.

    Ayat diatas inilah juga ditujukan pada para khalifah supaya membataskan mana2 kuasa pemberian dlm apa jua bentuk sehinggalah memenuhi beberapa syarat! Dan begitu jugalah mengenai pemilihan jodoh! Surah AlBaqarah:230 أَن يَتَرَ‌اجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ ۗSekiranya kedua2 psgn ingin berkahwin, sesungguhnya `berat sangka` Kami bahawa kedua2nya (lelaki dan perempuan) dapat menegakkan hukum Allah`.
    W/pun ayat ini mengenai perkahwinan kali ke 2, tetapi istidlal dlm Usul AlFiqh oleh para imam Mazhab bahawa itulah istinbat mengenai hukum syaratnya. Perkataan yang penting adalah kedua2nya dapat menegakkan hukum Allah SWT selepas kahwin! Berdasarkan pada nas ini jugalah Imam Syafie dan Imam Nawawi tidak berkahwin sampai ke akhir hayat! Sebab itu ALlah SWT istilahkan sebagai `berat-sangka Kami` dlm istilah perkahwinan. Oops dah pergi jauh! Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam..

      Fuhh! panjangnya komen..tapi tak per saya suka baca..

      Syukran ya atas penjelasannya dan perkongsian ilmu disini..

      Delete