15.2.12

Jadikan Percakapan Satu Zikir



Assalamualaikum...

Hari ini percakapan dunia kita sudah menjadi kebiasaan dan sudah sebati serta sudah menjadi darah daging kita. Dalam keadaan tidak sedar, kita hari ini telah mengagungkan dunia melalui percakapan kita. Nauzubillah...apa yang sepatutnya kita agungkan hanyalah  Allah SWT!

Firman Allah SWT :

“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah lalu peringatkanlah (manusia). Dan tuhan engkau, hendaklah engkau besarkan. Dan pakaian engkau, hendaklah engkau bersihkan. Dan perbuatan dosa, hendaklah engkau tinggalkan. Dan janganlah engkau memberi (kerana hendak) mendapatkan balasan yang lebih banyak. Dan kerana (memenuhi perintah) Tuhan engkau, hendaklah engkau bersabar. (Surah Al Mudathir : 1-7)

Nabi Muhammad SAW bersabda :

“Perbaharuilah iman kamu sekalian. Sahabat bertanya: Bagaimanakah caranya memperbaharui iman kami? Ujar baginda: Hendaklah kamu memperbanyakkan ucapan La Ilaha illallah.” (HR Ahmad)


Berkata Imam Al Ghazali :
“Keimanan dan kekufuran seseorang tiada terang dan jelas, selain dengan kesaksian lidah. Lidah mempunyai ketaatan yang besar dan mempunyai dosa besar pula. Anggota tubuh yang paling derhaka kepada manusia ialah lidah. Sesungguhnya lidah alat perangkap syaitan yang paling jitu untuk menjerumuskan manusia.”


Oleh sebab itulah kita perlu ubah percakapan kita daripada percakapan yang sia-sia dan keduniaan kepada percakapan yang membesarkan Allah SWT dan percakapan yang haq iaitu perkara yang kita tidak nampak seperti kubur, mahsyar, mizan, titian sirat, syurga dan neraka,  untuk datangkan keinsafan dan peringatan buat diri kita.


Menurut Rasulullah SAW ada tiga jenis manusia, iaitu manusia yang mendapat pahala, manusia yang selamat daripada dosa dan manusia yang binasa. Orang yang mendapat pahala sentiasa mengingati Allah, berzikir, mengerjakan solat dan sebagainya. Orang yang selamat daripada dosa ialah mereka yang diam, manakala orang yang binasa sentiasa melakukan perkara mungkar, maksiat dan tidak mengawal lidahnya dengan baik. 


Berkata Saidina Ali bin Abi Talib :  "Sikap seseorang tersembunyi di bawah lidahnya"


Kita dapat mengenali peribadi seseorang daripada percakapannya. Orang yang tinggi akhlak selalunya bercakap hal yang baik-baik sahaja, tidak menyakiti hati orang lain, tidak mengucapkan perkataan kotor dan tidak banyak bercakap. Mereka mengawal lidah sebaik-baiknya.




Kata-kata  Muhammad B Abdullah Al-Abid,

Sesiapa yang meninggalkan penglihatan yang tidak perlu, 
maka ia mendapat taufik untuk khusyuk. 

Siapa yang meninggalkan sombong, 
diberi taufik untuk bertawaduk

Siapa yang meninggalkan bicara yang tidak penting, 
maka ia mendapat hikmah

Siapa yang meninggalkan makanan yang berlebihan, 
maka diberikan taufik untuk merasakan lazatnya ibadah, 

Siapa yang meninggalkan senda gurau, 
diberi wibawa dan keindahan

Siapa yang meninggalkan tertawa, 
maka ia wibawa dan hebat!