1.10.10

Aurat & Tudung

.
.
.
.
Semoga Allah SWT mengurniakan mereka kefahaman
dalam menunaikan kewajipan utama seorang muslimah...


.

8 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Dari perbualan VT, menunjukkan hampir semua menyebut perkataan `rasa2` menunjukkan tidak yakin dgn apa yg mrk lakukan w/pun bertudung. Apabila manusia sudah jauh dari AlQuran dan Sunah, maka lahirlah generasi ikut2an dan fesyen semasa.
    Surah AlIsra`:36 وَلَا تَقۡفُ مَا لَيۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌ‌ۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولاً۬ Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.
    Perkataan `aurat` bermakna `tutup` atau lindung dari celaan. Pengertian aurat adalah setiap yang menyebabkan malu, dan membawa aib bagi pemiliknya jika terlihat. Aurat perempuan sgt detail dan jelas seperti terdapat dlm Surah AnNur:27-31.dan Surah AlAhzab:59
    merupakan dalil putus dari ketetapan putus dlm Usul Fikh Istinbat Hukum. Tetapi apa yg nak difokuskan disini adalah mengenai manusia itu sendiri apabila berpaling dari AlQuran, maka Allah SWT baginya penghidupan yg sempit. Surah Toha:124 وَمَنۡ أَعۡرَضَ عَن ذِڪۡرِى فَإِنَّ لَهُ ۥ مَعِيشَةً۬ ضَنكً۬ا
    Bukan itu saja, malah akan berlakunya maksiat/derhaka terhadap perintah Allah SWT sebagamana berlakunya kpd Nabi Adam a.s. kerana lupa perintah Allah SWT an tidak ada keazaman sepenuhnya. Surah Toha:121 فَأَڪَلَا مِنۡہَا فَبَدَتۡ لَهُمَا سَوۡءَٲتُهُمَا وَطَفِقَا يَخۡصِفَانِ عَلَيۡہِمَا مِن وَرَقِ ٱلۡجَنَّةِ‌ۚ وَعَصَىٰٓ ءَادَمُ رَبَّهُ ۥ فَغَوَىٰ (١٢١) ثُمَّ ٱجۡتَبَـٰهُ رَبُّهُ ۥ فَتَابَ عَلَيۡهِ وَهَدَىٰ Kemudian mereka berdua memakan dari pohon itu, lalu terdedahlah kepada mereka aurat masing-masing dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun dari Syurga dan dengan itu derhakalah Adam kepada Tuhannya, lalu tersalah jalan (dari mencapai hajatnya).
    Utk menjauhkan sesuatu perkara yg dilarang oleh Allah SWT, perlukan keazaman yg bersungguh dan jauhi dr unsur2 yg boleh terjebak kearah itu w/pun sekecil2nya. Firman Allah SWT dlm Surah Toha:115 وَلَقَدۡ عَهِدۡنَآ إِلَىٰٓ ءَادَمَ مِن قَبۡلُ فَنَسِىَ وَلَمۡ نَجِدۡ لَهُ ۥ عَزۡمً۬ا Dan demi sesungguhnya, Kami telah berpesan kepada Adam pada masa yang lalu, tetapi dia lupa dan kami tidak mendapatinya mempunyai keazaman yang teguh.
    Sejauh manakah kita faham apa yg kita lakukan selama ini, perlukan pembelajaran agama yg mendalam. Wallahualam

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam..

    Syukran atas komen yg begitu jelas sekali..

    Inilah kehidupan sebenar yg sedang berlaku..Ujian bagi wanita utk melihat sejauh manakah ketaatan mereka kpd Allah SWT..

    Sesungguhnya, Allah menyukai orang-orang yang berkata,'Sami'na wa atho'na, ghufronaka rabbanaa wa ilaikal mashiir (Kami dengar dan kami segera ta'at, ampuni kami ya Allah,kepadaMulah tempat kembali kami) (Surah Al Baqarah:285)

    ReplyDelete
  3. Salam sahabatku..:)

    Moga sahabat sihat hendaknya..

    Agak terlambat saya memberi komen kali ini kerana pada masa ni masih bermusafir. Masa sangat tak mengizinkan dan keadaan broadband yang lambat.

    Terima kasih atas info ini, moga ianya menmdatangkan manfaat yang banyak buat orang Islam terutamanya wanita...

    ReplyDelete
  4. Salam sahabatku :):)

    Alhamdulillah saya sihat disini..
    Tidak mengapa sahabatku, walaupun sibuk masih sudi singgah kesini.. terima kasih ya..

    Semoga segala urusan sahabat dipermudahkan dan perjalanannya selamat..

    ReplyDelete
  5. Salam Rashid..

    Ya..moga Allah SWT meletakkan "NUR" (cahaya) didalam hati para wanita..

    ReplyDelete
  6. salam kak arianni...

    bercakap dan bertindak tanpa pengetahuan lebih memburukan keadaan...kefahaman yang tak jelas hanya merosakan..... tuntutlah ilmu... kerana ilmu agama itu bukan hanya diwarisi.... tapi perlu dipelajari dan difahami.....

    semoga sihat dan bahagia disamping keluarga tercinta...

    ReplyDelete
  7. Salam Atie..

    Setuju dgn pendapat Atie..
    Sesungguhnya memperluaskan diri dlm ilmu2 agama dan mendalami ilmu pengetahuan itu adalah sebaik-baik jalan utk menuju kpd Allah SWT dan seutama-utama amalan di sisiNya..

    Terima kasih atas doanya :)

    ReplyDelete